Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:24:12 GMT

«علفزار»؛ دیدن این فیلم جُرم نیست!

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۸۵۶۲

«علفزار»؛ دیدن این فیلم جُرم نیست!

​یکی از مهمترین ویژگی های فیلمساز اجتماعی یا افرادی که می‌خواهند رویدادهای ساده زندگی و اتفاق های ریز و درشت پیرامون خود را به صورت رئال با هنر سینما در آمیخته کنند و ماحصل کار در قالب یک اثر سینمایی سر و شکل بگیرد، این است که درک درست، نگاه عمیق و منصفانه ای نسبت به جامعه داشته باشند.

علفزار با دغدغه مستحکم گام بر می دارد

کارگردان زمانی که می خواهد قصه‌اش را روایت کند و برای فیلمبردار در وسط شهر میزانسن تعریف کند، اول باید به این فکر کند که این آغاز چقدر به واقعیت نزدیک است و چه نمودهای بیرونی در جامعه اش دارد؛ اگر به این باور نرسد، خروجی درستی نخواهد داشت، اگر دغدغه و مساله نداشته باشد و سطحی نگری کند، نتیجه درست در نمی آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانند اکثر فیلم هایی که ادعای التهاب اجتماعی دارند و در نهایت به دم دستی ترین حالت ممکن در سطح دست و پا می زنند.

کارگردان مدعی سینمای اجتماعی باید آینه تمام نمای جامعه اش باشد. کاظم دانشی، فیلمساز اول، جوان و تازه نفس با نخستین فیلمش علفزار به طرز شگفت انگیزی با دغدغه و مستحکم گام بر می دارد و مصداق بارزی برای این قاعده است. قصه اش ملتهب و جسورانه است، از فروپاشی و انحطاط اخلاقی در یک جامعه رو به زوال حرف می زند، هشدار می دهد و به رُخمان می کشد وضعیت جامعه امروز ما از فروپاشی گذشته است.

روایت های موازی و تو در تو در فیلمنامه اش و پرداخت به جزئیات اش ستودنی است، چفت و بست ها روی هم نشسته و همانند یک جامعه شناس کهنه کار عمل می کند که جامعه اش را به خوبی می شناسد و درباره خطراتی که گریبانگیر نسل های بعدی است، هشدار می دهد.

شخصیت پردازی در این فیلم به یک رُکن اصلی تبدیل می شود. اما این پایان کار نیست، ریتم فیلم به شدت سراپا و جاندار است، برای روایت قصه اش به در و دیوار نمی زند، راحت و بی ادا  قصه گو است اما از پایان بندی لطمه می خورد؛ انگار ریزه کاری ها، کاشت و برداشت های درستش، به یک باره رها می شود و شاید این رهایی به خاطر ممیزی های اعلام شده بر فیلم باشد که پایان خنثی و عقیمی برای این روایت هولناک اجتماعی شکل می گیرد.

فیلم بازیگران درخشانی دارد، پژمان جمشیدی در اینجا در ارائه تکنیک های بازیگری اش در جزئیات ماهر و توانا است، نقش سخت و نفس گیری منطبق بر شخصیت پردازی فیلمنامه دارد و متفاوت ترین حضور این بازیگر در سال های اخیر است.

پژمان جمشیدی یکی از اصلی ترین های فیلم علفزار

در سکانس ۲ نفره اش با سارا بهرامی در شاه سکانس فیلم که حرف اصلی این درام اجتماعی در همان جا مطرح می شود، به طرز خلاقانه ای در جزئیات، توانا بودنش را به رخ می کشد و یکی از اصلی های مرد امسال است.

سه ضلعی بازیگران زن (بهرامی، پسیانی، پروانه) در ترکیب فیلم و شخصیت پردازی درآمده و بازی ها به اندازه است و بیرون نمی زند. ستاره پسیانی و حضور تازه اش یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می شود. فیلم علفزار از لحاظ فنی هم رو به جلو است، به غیر از موسیقی نه چندان دلچسب که برای این فیلم نیست، از طراحی گریم منطبق بر شخصیت پردازی خوبی بهره منده است و فیلمبرداری منطقی و آرام هادی بهروز در شکل گیری درام تاثیرگذار است.

علفزار مصداق بارزی از تولد یک کارگردان جوان در سینما است، ممکن است ضعف هایی هم در روند روایت وجود داشته باشد اما این که نسل های تازه ای وارد جریان فیلمسازی در سینمای ایران شدند و به سراغ سوژه های ملتهب اجتماعی می روند اتفاق مهمی است. حضور بهرام رادان هم در مقام حامی این جریان و حمایت هایش از این فیلمساز اول بیانگر این نکته است که هنوز می توان به نسل جدید امیدوار بود و اعتماد کرد.

ممکن است این قصه برای خیلی ها خوشایند نباشد و برای تماشای آن توسط عموم مردم سنگ اندازی کنند، اما آقایان مدیر و مسئول، دیدن این فیلم جُرم نیست، این بُرشی از اتفاقات هولناک اجتماعی است که فقط به زبان سینما روایت می شود و مضمون فیلم یک تلنگُر است به ما که نگران آینده این سرزمین و نسل آینده باشیم.

کلام آخرم آن دیالوگ شخصیت سارا است: آقای قاضی؛ این بچه همه چی رو دید؛ این دیالوگ تمام هویت فیلم علفزار است، مابقی تحلیل با شما و جامعه شناسان و مدیران فرهنگی.

به گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲  فیلم در بخش «سودای سیمرغ»، ۱۰ فیلم در بخش «فیلم کوتاه» و هشت فیلم در بخش «مستند» از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده در برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره، برگزار می‌شود. فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.

چراغ جشنواره فیلم فجر در روز نخست با ۲ فیلم بیرو و مرد بازنده روشن شد و در روز دوم نیز فیلم های علفزار و شادروان به نمایش درآمدند.

برچسب‌ها سینمای ایران جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینمای ایران جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر شخصیت پردازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۸۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد

 سرهنگ علی میرزایی مسئول بسیج دانش آموزی سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام در آیین اختتامیه جشنواره نمایش، عکس و استنداپ کمدی بسیج دانش آموزی این استان، اظهار کرد: مخاطب معمولا در قالب هنر نسبت به موضوعات مختلف مجاب می‌شود چرا که زبان هنر عالم‌گیر و برای عموم مردم قابل فهم و درک است.

وی افزود: در این میان دانش آموزان باید به فراخور زمان، برای بیان مسائل مختلف جامعه از قدرت تاثیرگذار هنر استفاده کنند و دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی نیز ظرفیت دانش‌آموزان خلاق و مستعد را در زمینه خلق آثار هنری با موضوعات مختلف به کارگیری کنند.

میرزایی تاکید کرد: دشمن امروزه تحکیم بنیان خانواده را مورد هجمه قرار داده است و دانش‌آموزان نیز متاثر از این فضای مسموم تبلیغاتی شبکه‌های رسانه‌ای دشمنان هستند.

وی ادامه داد: هدف دشمنان ایجاد فاصله بین دانش‌آموزان و والدین آنهاست تا حریم و حرمت‌های مرسوم در بین خانواده‌ها به تدریج شکسته و کم‌رنگ شود.

مسئول بسیج دانش آموزی سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام یادآور شد: برای حفظ شأن و جایگاه خانواده و والدین در نزد دانش‌آموزان، بسیج دانش‌آموزی با مشارکت مدارس استان جشنواره عکس " به نام پدر - به نام مادر" را برگزار کرد.

 در پایان این جشنواره از دانش‌آموزان برگزیده در بخش‌های نمایش صحنه‌ای و استندآپ کمدی با موضوع انتخابات و عکس با موضوع خانواده و والدین با اهدای لوح با حضور مسئولان اجرایی و فرهنگی استان قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور
  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • در گردهمایی کارگران چه گذشت؟
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • فیلم تعجب و بهت عرب‌ها از دیدن نیسان طلایی سایپا!