رادان: "علفزار" فیلمی عدالتخواهانه است/ دانشی: میخواهم ژانر جنایی را در سینما ادامه دهم
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۹۷۷۳
در این نشست، کاظم دانشی کارگردان فیلم "علفزار" گفت: ابتدا دوست دارم این نکته را یادآوری کنم که سال گذشته در این ایام دو عزیز را از دست دادیم؛ مهرداد میناوند و علی انصاریان. کاش آنها امروز اینجا بودند و درخشش پژمان را از نزدیک میدیدند.
به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: با توجه به موضوع فیلم، نیاز به برقراری تعامل و گفتگویی مشترک با کلیه نهادهای ذیربط داشتیم و خدا را شکر به تعامل و تفاهم خوبی هم رسیدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دانشی افزود: قصه فیلم را از پرونده خاصی اقتباس نکردم. تحقیقات زیادی درباره پروندههای قضایی مشابه انجام داده بودم و فیلم، ترکیبی از چند پرونده است که سعی کردم اشتراکات آنها را پیدا کنم.
کارگردان "علفزار" بیان کرد: 90 درصد پروندههای تجاوز بهدلیل حفظ آبرو به شکایت نمیرسند. معمولا خانوادهها در مقابل بانوان قربانی قرار میگیرند و اجازه نمیدهند که روند قضایی بهدرستی شکل بگیرد. وجه دیگر ماجرا، وجهی روانی است که به فردی که مورد تجاوز قرار گرفته بازمیگردد و شاید این فرد تا مدتها در شوک باشد و نتواند کاری انجام دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا کاراکتر مادر در فیلم، چادر به سر دارد، گفت: مادر و خواهر من چادری هستند و خدایی نکرده با انتخاب پوشش چادر برای نقش مادر، نخواستم به این قشر بیاحترامی کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا فیلمی تلخ ساخته است، گفت: خصلت فیلم جنایی، تلخ بودن آن است و من دوست دارم ژانر جنایی را در سینما ادامه دهم. البته سعی کردم لحظات انسانی را هم در فیلمم به نمایش بگذارم و حجم مادرانگی موجود در فیلم، بسیار زیاد است.
وی خاطرنشان کرد: از بهرام رادان که برای ساخت این فیلم به من اعتماد کرد، ممنونم. شاید اگر من جای او بودم، به خودم اعتماد نمیکردم.
بهرام رادان تهیهکننده فیلم "علفزار" نیز در سخنانی گفت: بخشی از تحصیلات من مربوط به رشته مدیریت است و در سال 91 مجوز تهیهکنندگی گرفتم. امیدوارم باوجود شرایطی که در سینمای ایران وجود دارد و بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی چندان مطمئن نیست، همچنان بتوانیم فیلمنامههای مورد علاقهمان را بسازیم.
وی افزود: برای ساخت فیلم تعامل خوبی با قوه قضائیه داشتیم و دوستانمان در سازمان سینمایی برادرانه در کنارمان ایستادند. فکر میکنم که جامعه به ساخت چنین فیلمهایی نیازمند است. شجاعت و سعه صدر کسانی که باعث شدند این فیلم را روی صحنه ببینیم قابل تحسین است. ساخت چنین فیلمهایی در پیشگیری از وقوع جرم تاثیرگذار است.
رادان در پاسخ به این پرسش که چرا اسم فیلم "علفزار" است، گفت: ترجیح میدهیم خود مخاطب فکر کند که چرا اسم فیلم را "علفزار" گذاشتهایم.
وی در پاسخ به این پرسش که برای فیلم، احتمال دریافت سیمرغ را متصور است یا خیر، عنوان کرد: مهم این است که کار بچهها روی پرده دیده شود. این برای ما بخش مهم ماجرا است. سیمرغ وابستهبه نظر هفت شخص محترم است و شاید هفت نفر دیگر نظر دیگری داشته باشند.
وی افزود: بچههای ما در موج چهارم کرونا کار میکردند و همکاری تیمی بسیار ارزشمندی وجود داشت. البته من از وزارت بهداشت وقت گلایه دارم که به ما قول دادند به عوامل واکسن بزنند اما زیر قولشان زدند. بارها و بارها برایشان لیست فرستادیم اما دیگر تلفنهایمان را هم جواب ندادند. با اینوجود، تیم پزشکی هر روز سر صحنه حاضر بود و خدا را شکر اتفاق بدی نیفتاد.
وی درباره ساخت فیلم بعدیاش و اینکه آیا همچنان با فیلمسازان جوان همکاری خواهد کرد یا خیر، گفت: فعلا برنامهای برای آینده ندارم. کیفیت پروژه برایم مهم است نه سن و سال کارگردان.
رادان خاطرنشان کرد: از شما اهالی رسانه خواهش میکنم که بر این وجه فیلم که حقیقت بر مصلحت ارجح است، بپردازید. به روحیه عدالتخواهانهای که در شخصیت بازپرس وجود دارد و دوست داریم به عنوان الگو در مسئولینمان هم وجود داشته باشد، بپردازید تا مشکلی برای فیلم ایجاد نشود.
پژمان جمشیدی بازیگر فیلم "علفزار" نیز در سخنانی گفت: برای رسیدن رسیدن نقش زمان زیادی نگذاشتم. فقط یکی دو بار با آقای دانشی و خانم بهرامی به دادگاه رفتیم. یک بار هم به یکی از افرادی که قرار بود زندانی شود، کمک کردم که به زندان نرود.
وی افزود: من دیگر آنقدرها جوان نیستم. تا جایی که جان داشته باشم مسیر عادی زندگیام را میروم. قبل از اینکه بازیگر شوم، جشنواره فجر برایم خیلی هیجانانگیز بود و الان هم همینطور است. جشنواره در حد جام جهانی برایم هیجانانگیز است.
سارا بهرامی دیگر بازیگر فیلم نیز گفت: این نقش برای من شبیه به یک هدیه بود. ما این شانس را داشتیم که در جلسات بازپرسی شرکت کنیم. اما خانمهایی که در چنین شرایطی قرار میگیرند، چندان تمایلی به بیان تجربیاتشان ندارند.
برای ایفای نقش سارا دلایل شخصی داشتم که ربطی به تجاوز نداشت. این نقش برایم خیلی ارزشمند است.
صدف اسپهبدی یکی دیگر از بازیگران فیلم هم گفت: نقش من بینظیر و قلم آقای دانشی فوقالعاده بود. هرکس این نقش را میخواند وسوسه میشد که بازیاش کند. قبلا در چند کار کوتاه با آقای دانشی همکاری داشتم. برای این نقش، ظرف 8 ماه شبی 8 کیلومتر میدویدم و حدود 25 کیلو وزن کم کردم. برای رسیدن به نقش، معتادان زیادی را دیدم و از این طریق سعی کردم خودم را به نقش نزدیک کنم.
مائده طهماسبی بازیگر نقش مادر در فیلم "علفزار" نیز گفت: من وقتی نقش را در فیلمنامه خواندم، برایم بسیار تکاندهنده بود. تصور اینکه یک مادر چهار فرزند متجاوز داشته باشد و هر چهار نفر محکوم به اعدام باشند، برایم هولناک بود. آقای دانشی به من کمک زیادی کرد و خوشحالم که او خیلی خوب برای من جزییات نقش را شرح داد. از طراح گریممان تشکر ویژهای دارم که چهره مرا به خوبی طراحی کرد و گریم او واقعا به من کمک کرد. نقش را با عشق بازی کردم و برایم بسیار لذتبخش بود. به آنچه که امروز روی پرده دیدم، افتخار میکنم.
ستاره پسیانی یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز گفت: نقش برایم چالش زیادی داشت. بهجز اتفاقی که برای کاراکتر افتاده است، شخصیت او لایههای پیچیده دیگری هم دارد. او ماجرایی را پنهان میکند که برایم خیلی جذاب بود.
مهدی زمینپرداز بازیگر دیگر فیلم نیز در سخنانی گفت: من و کاظم دانشی از قبل در تئاتر آشنا بودیم. از روزی که او میخواست این کار را انجام دهد، درباره آن با هم گپ زدیم. چون چند کار در جشنواره داشتم، دوست داشتم نقشم در این فیلم نسبتبه آنها متفاوت باشد.
عرفان ناصری دیگر بازیگر فیلم هم گفت: به خاطر فرصتی که به من داده شد از کارگران و تهیهکننده تشکر میکنم. حال و هوای فیلم متفاوت و فیلم خوبی از آب درآمده است.
یسنا میرطهماسب بازیگر دیگر فیلم "علفزار" نیز گفت: من کمسن و سالترین عضو این گروه هستم. نقشی که بازی کردم، مرا در مسیر بازیگری به ارتقا رساند. برای ایفای این نقش، تحقیق و پرسوجوی زیادی کردم.
متین حیدرینیا دیگر بازیگر فیلم نیز گفت: هشت ما درگیر نقش بودم و شبهایی بود که خودم کابوس اعدام میدیدم. هرچه از من میبینید، حاصل تلاش عوامل فیلم است.
منبع: الف
کلیدواژه: پاسخ به این پرسش بازیگر فیلم فیلم نیز نیز گفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۹۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای این کارگاه گفت: در سینمای ایران حضور در سمتهای مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که میخواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیلی روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم. به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفههای مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه میکنم که ابتدا عکاسی را با فیلمهای کوتاه تجربه کنند تا روابطی که میان گروههای مختلف وجود دارد را یاد بگیرند.
کار در سینما طاقت فرسا است
عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرساست و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلانها بارها تکرار شود. برخی فکر میکنند عکاسی فیلم کار سادهای است. عدهای نیز تصور میکنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ میکنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب میکند. در واقع شیوه ثبت بسیاری از عکسها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور میکنم.برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا میکنند آشنایی ندارند و این مسئله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را میخوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایدههایی جدیدی میرسید.
شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد
عابدی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قابهای من تاثیر گرفته است، افزود:مثلا می توانبرای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مسئله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جز وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند .
وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل میکند ،سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است است. بازیگر مقابل دوربین پارتنر یک عکاس به شمار میرود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.
عکاس « قرمز» در ادامه این نشست گفت: سالها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار میکند و چگونه حسش به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می کند . در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد عده ای کاملا حسی بازی می کنند و برخی مبتنی بر تکنیک برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد .
عابدی با بیان اینکه در گذشته عکاسی با نگاتیو صورت میگرفت و به همین دلیل با دشواریهای بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها میپرداختم. به صورت اصولی در همه فیلمها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط میتوان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یادگرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است . یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفهای من داشته است.
یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است
عابدی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکسهای مربوط به آن شخصیتها میتوانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.
عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است و این باور اشتباه است.. یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برایم ریسک بزرگی به شمار میرفت.
وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک میبیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش میدهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی نقشی بسیار مهم برعهده دارد. به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد.
اکبر عالمی دریای دانش بود
وی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن اینکه زمانی که فیلمنامهای را مطالعه میکنم، متوجه میشوم کدام قسمتها نیاز به عکس دارد.
عابدی با یادی از اکبر عالمی بیان داشت: او در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او میآموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده میکردم.
وی با اشاره به اهنیت نگاه تهیه کنندهها، خاطرنشان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است
ماندن در سینما اهمیت دارد
وی درباره چگونگی ورود به سینما نیز گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژههای مختلفی معرفی کردهام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمیتوانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژههای مختلف این عرصه را تجربه کردم. این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه یا یک موبایل هم میتوان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی وعکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوانترها چندان دنبال تجربههای تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.
وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاههای سینمایی دورههایی را برای افرادی برگزار میکنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کردهاند و دورههای مختلف آن را گذراندهاند. در این کلاسها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزهها و خصوصا عکاسی صحبت میکنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا میشدند و این مسئله برای آنها اهمیت زیادی داشت زیرا عکسها بسیار دیده میشدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارائه آن بسیار گستردهتر شده است.
خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است
عابدی درباره شاخصهای یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست اولین مسئله است و نورسنجی نیز باید به درستی صورت بگیرد و این مسئله الفبا برای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعهای از اکت بازیگر، نورپرداژی، صحنه آرایی وشکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس میشود.
وی ادامه داد: مجموعهای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب میشود. ضمن اینکه نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام میشود و به همین علت فرآیند عکسبرداری چندان وقت گیر نیست.
این هنرمند بیان داشت: بزگترین عنصری که هر عکاس میتواند در کار خود به آن متکی باشد، بهرهگیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکسها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه میکنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکسهایی را تهیه میکردم. متاسفانه امروزه بر روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام میشود و حتی اندازه قاب را تغییر میدهند که اتفاقی بسیار غیر حرفهای است.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901653