«علفزار» پیشنهاد دهنده و غافلگیرکننده
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۶۱۵۴
سالها پیش سعید روستایی با فیلم ابد و یک روز به عنوان یک کارگردان فیلماولی نگاهها را به سمت خودش جلب کرد. امسال کاظم دانشی جوان که هنوز به مرز ۳۰ سالگی نرسیده فیلمی روانه جشنواره کرده که از تمامی فیلمهای چند سال اخیر سینمای ایران پختهتر و کاملتر است.
بارزترین نقطه قوت اثر این است که از مرحله تبیین و توصیف و تحلیل وضعیت موجود فراتر میرود و به آستانه پیشنهاد میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازپرس و زن قربانی در سکانسهای آغازین در دو نقطه مقابل هم قرار گرفتهاند و به تدریج در بستر درامی پرتنش همراه و همسو میشود. انرژی تمام نشدنی درام از همین تقابلهای متنوع تغذیه میکند. داستان با تقابل میان شاکیان و متهمان حادثه باغ آغاز میشود. کارگردان دوربینش را به هر یک از دو گروه نزدیک میکند و نشان میدهد هر کدام از گروهها درگیر اختلافها و تضادهای فردی هستند. (به عنوان مثال تقابل مادر و فرزندان در گروه متهمان و تقابل دو خواهر در گروه شاکیان). مواجهه بازپرس و مدیر بالادستیاش و همچنین تضاد میان خواستههای شهردار با روند پرونده این معما را پیچیدهتر و جذابتر کرده است.
علفزار نشان از دغدغهمندی کارگردانی دارد که با ابزار سینما میخواهد حرفهایش را بزند. شخصیت عدالت طلب بازپرس (با بازی پژمان جمشیدی) بینظیر و دوستداشتنی است. او عدالت را قربانی سیاست و منافع شخصی خودش نمیکند و بر سر هر دو راهی اخلاقیترین تصمیم ممکن را میگیرد. بازپرس خودش را محدود به چارچوبهای خشک و غیرقابل انعطاف اداری نمیکند و هر جا لازم باشد از دستور وجدانش تبعیت میکند. بارزترین نمونهاش تصمیمی است که برای شناسنامهدار کردن یک دختربچه بیگناه میگیرد. او چشم بر واقعیت میبندد و قصه را به گونهای که عوض میکند که آینده فرزند تباه نشود.
اگرچه بازپرس در مرکز ثقل درام قرار گرفته و بیشتر زمان فیلم به او اختصاص پیدا کرده، ولی دیگران هم به همان اندازه مهم و تاثیرگذار هستند. شخصیتهای فرعی مثل زن معتاد (با بازی صدف اسپهبدی)، مادر حملهکنندگان به باغ (با بازی مائده طهماسبی)، دوست زن معتاد (با بازی مهدی زمینپرداز) هم در تار و پود قصه به خوبی تنیده شدهاند. این افراد اگرچه ایفای نقشهای فرعی را بر عهده دارند، ولی در مسیر قصه مهم و تاثیرگذار هستند.
علفزار شروعی تکان دهنده و طوفانی دارد و تا انتها با ضرباهنگی سریع مخاطب را با فیلم همراه میکند. سکانس پایانی آن گونه که خود فیلمساز میگوید سکانس مورد علاقهاش نیست. یک پایانبندی سنجیدهتر میتوانست رضایت بیشتر مخاطبان را به همراه داشته باشد. ظاهرا داستان بر اساس محتوایی ۱۵ پرونده قضایی نوشته شده و به همین خاطر است که شخصیتها از بازپرس گرفته تا مادر و شهردار و زن معتاد و پلیس خطاکار و دیگران این قدر ملموس و باورپذیر هستند. در نسخه فعلی علفزار سه داستان برجسته به چشم میخورد که دو بخش آن قابل حذف است. به عبارت دیگر داستان فرزند نامشروع و پلیسی که تیر هوایی شلیک میکند میتوانست در دو فیلم مستقل دیگر روایت شود. داستان اصلی که به متهمان باغ میپردازد آنقدر ملتهب و پرکشش است که اجازه خودنمایی خردهداستانهای دیگر را نمیدهد.
برچسبها سعید روستایی مائده طهماسبی نرگس آبیار پژمان جمشیدی سارا بهرامی جشنواره فیلم فجر بهرام رادانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سعید روستایی مائده طهماسبی نرگس آبیار سعید روستایی مائده طهماسبی نرگس آبیار پژمان جمشیدی سارا بهرامی جشنواره فیلم فجر بهرام رادان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویدیو/ خاطرهبازی با معلمها؛ داستان شیرینترین کتک دنیا
دوران تحصیل پر از خاطرات تلخ و شیرینی است که میتواند درسآموز باشد؛ این شاید سادهترین تعریف از واژه مدرسه بهشمار رود، اما واقعیت این است که هرکدام از ما یک یادآوری منحصربهفرد از دوران مدرسه در ذهنمان داریم؛ «روایت هر یک از ما» به بازگویی همین خاطرات میپردازد، با این تفاوت که روایتهای پیشرو خاطراتی واقعی از دوران تحصیل است.
دریافت 91 MBخبرنگار: جهانگیر داداشزاده، فرگاه افشار / تصویربردار: مجتبی هادوی / تدوینگر: علی خلیلی طهرانی