احمد نادمی: علفزار مروج قهرمان در سینمای دادگاهی است/ فیلمی که فقه را زیر سؤال نمیبرد
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۹۳۹۰
یک منتقد ادبی میگوید که علفزار با فیلمهای دادگاهی اخیر سینمای ما فرق دارد زیرا میخواهد تصمیم متفاوت و شجاعانه یک بازپرس را باوجود فشارهای فراوان نمایش دهد. این فیلم هالیوودی نیست اما قصه را اصولی و متعهدانه تعریف میکند و نتیجه درخشانی میگیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم "علفزار" ساخته کاظم دانشی، این روزها به عنوان فیلمی در ژانر درام و هیجانی در حال اکران است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسأله اصلی در فیلمهای دادگاهی، عدالت است. در سالهای اخیر فیلمهای زیادی با موضوع دادگاه و قوانین حقوقی و قضایی ساخته شده است. فیلمهایی که رهبر انقلاب، یکبار در خلال صحبتهای خود اشاره کردند که بسیاری از آنها مسائل فقهی و قضایی را زیر سؤال میبرد. اما اینبار فیلمی با حال و هوای دادگاه و اتفاقاً با موضوعاتی تلخ ساخته شده که بهنظر میرسد با جریان فیلمهای دادگاهی سابق فاصله قابل توجهی دارد.
فیلمی که توانست در جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش مکمل زن شود. علفزار درباره بازپرس دادگاهی است که برای رسیدگی به یک پرونده، با سفارش مقام بالادستی خود روبرو میشود که میخواهد پرونده را بهخاطر ارتباط مجرمانش با یکی از مسئولین مختومه اعلام کند اما او در مقابل این خواسته غیرقانونی مقاومت میکند.
احمد نادمی منقد ادبی و نویسنده، در گفتوگویی به بررسی فیلم پرداخت. نادمی علفزار را فیلمی متفاوت با فیلمهای دادگاهی ما عنوان کرده که در آن شخصیتی اخلاقمدار در مقابل فساد ایستادگی میکند و حاضر نیست شرافت خود را زیر سؤال ببرد.
نادمی در ابتدا بیان کرد: علفزار به عنوان اثر اول کارگردان نوید بخش است و میشود به آینده کارگردان به خاطر فیلم بیحشو و زواید و سرپا امیدوار بود. فیلم درام دادگاهی است که تفاوتهای مشخصی با فیلم های خیلی معروف این ژانر و سبک دارد. مثلاً اگر به فیلمهای "12 مرد خشمگین"، "کشتن مرغ مقلد" و فیلمهای دیگر این ژانر و همچنین فیلمهای شاخص تاریخ سینما نگاه کنیم، دغدغه فیلمساز این است که چیزی را در دادگاه ثابت کنند. این میتواند گناهکار و یا بیگناه بودن شخص در دادگاه باشد. اما تفاوتی که علفزار با دیگر فیلمهای درام دادگاهی دارد این است که اصولاً به نظر میرسد که از اول فیلم، مخاطب را با نگاه و زاویه دید خاصی حرکت میدهد. در این زاویه دید قرار است که درباره رفتار یک نفر که در حال قضاوت است بررسی صورت بگیرد. اینجا این که چه کسی گناهکار است یا بیگناه، چندان اهمیت ندارد بلکه منش قاضی و قضاوت او است که اهمیت دارد. در واقع تغییرات در رفتار و کردار قاضی از ابتدا تا انتهای فیلم اهمیت دارد. ما از اواسط فیلم تقریباً پرونده را حل شده میبینیم اما مشکل اصلی و گره مهم فیلم به موضوع مشکلات بیرون از پرونده برمیگردد که در آن بازپرس پرونده با بازی پژمان جمشیدی قرار است با آن روبرو شود تا بتواند قضاوت نهایی خود را ارائه کند. فشارها و توصیههایی که به او میشود برای مختومه اعلام کردن پرونده همگی او را تحت شرایط خاص قرار میدهد. این تفاوت عمده علفزار با دیگر فیلمها است.
نویسنده کتاب "شمشیر باستانی شرق" ادامه داد: نکته دیگر اینکه بهنظرم اهمیت زیادی دارد و باز به تفاوتهای فیلم "علفزار" با دیگر فیلمهای درام دادگاهی کشور ما اضافه میکند این است که با اینکه میدانیم چه موضوع تلخ و اتفاق بدی در این پرونده رخ داده است، اما این اتفاق بد و دردناک کام مخاطب را به شدت تلخ و گزنده نمیکند زیرا کارگردان و فیلمنامهنویس میخواستند تا مخاطب را در این فضا محبوس نکنند و موضوع مهم دیگری را برای تماشاگر روایت کنند. برخلاف فیلمهای دادگاهی اخیر که عموماً درگیر خود ماجرای تلخ میشود و بهصورت تندی مخاطبآزاری میکند. اما سازنده "علفزار" خواسته تا رویکرد دیگری داشته باشد. کارگردان قصد داشته تا قصه را کاملاً خوب تعریف کند و قصه فرعی را هم در عرض قصه اصلی تعریف و روایت کند.
این منتقد و داور جوایز ادبی در بخش دیگری عنوان کرد: یکی از نکات جالب درباره فیلمنامه این است که هیچ کدام از قصهها قصه اصلی نیستند. کدام یک از دو قصه اصلی است، ماجرای فسق و فجور خانواده یکی از مقامات شهری یا قصه زن و شوهر معتادی که برای روشن کردن تکلیف بچه به دادگاه میروند؟ یا اصلاً قصه اصلی درباره خود بازپرس است که میخواهد شعبه کاریاش را به جای دیگری بهخاطر مشکلاتش عوض کند؟ نشانهگذاریهای فیلم نشان میدهد که نویسنده دعب دیگری دارد. یکی از مهمترین نشانهها این است که 4 کودک در فیلم وجود دارند. یکی همان کودکی است که اول فیلم کشته میشود و برای امیرحسین شفیعی بازپرس فیلم گره ایجاد میکند. یکی دیگر کودکی است که در ماجرای باغ شاهد جنایتی که رخ داده بوده است. بچه دیگر هم قصه کودکی است که والدینش برای گرفتن شناسنامه آمدهاند و کودک آخر هم کودک خود بازپرس است که ما او را نمیبینیم. هرکدام از آنها مایه مسائل و اتفاقاتی در فیلمند. این کودکان یک معصومیتی را نمایندگی میکنند که مورد هجوم قرار گرفته است. معصومیت کودک و شخصیت او نشان میدهد که میتواند نکبتی که گرفتار یک خانواده شده است را تغییر دهد و همین باعث میشود که رأی و نظر قاضی عوض شد و رأی انسانی بدهد. در حقیقت انسانیت قاضی در نسبت با این معصومیت کودکان که در حال آسیب است باعث میشود او در یک دادگاه اخلاقی درون خود قضاوتی دیگر داشته باشد.
این مترجم ادبیات انگلیسی بیان کرد که ما در فیلم روایت تصمیم گیری یک قاضی را شاهد هستیم. این داستان اصلی فیلم است با این توضیح مهم که نویسنده قصه را متعهدانه جلو برده است تعهد به اصول قصه نویسی و بدور از فدا کردن چیزی برای چیزی دیگر. البته فیلمنامه تنها از نظر اصول قصهنویسی متعهد نیست بلکه از نظر اخلاق و انسانیت نیز تعهد دارد. این فیلم به شدت اخلاق گرا است. با اینکه فیلم روی لبههای ملتهبی قدم برمیدارد و این ظرفیت را داشت تا به سمت فیلمهای رایج دادگاهی سالهای اخیر سینما برود، تلاش کرده تا رویکرد انسانی و اخلاقمدار خود را حفظ کند. "علفزار" میتوانست به یک متلکگویی سیاسی تبدیل شود و مورد پسند یک جناح و تفکر سیاسی خاصی قرار بگیرد. اما این رویکرد را انتخاب نمیکند و ما شاهد رفتاری متفاوت از یک بازپرس در دادگاه هستیم. در حالی که خیلی از وکلا، قاضیان و دیگر شخصیتهای حقوقی فیلمها عموماً شرافت خود را زیرسؤال میبرند اما شفیعی بازپرس "علفزار" روی شرافت خود میایستد.
این شاعر انقلاب اسلامی بیان کرد: فیلم رویکرد هالیوودی ندارد بلکه شخصیت اصلی آن مانند الگوهای دینی ما رفتار میکند که دنبال تکلیفش است نه اینکه حتماً همهچیز را به سرانجام خود برسانند. تکلیف در منطق دینی ما اصالت دارد و میگوید که ملاک و مبنای عمل ما است. دیگر کاری به این نداریم که چه اتفاقی برای ما میافتد. برای همین چه صدا و یا نوشته آخر فیلم که میگوید "حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به این پرونده ورود کرده و جلوی فساد را گرفته است"، وجود باشد یا خیر، شفیعی پیروز و قهرمان این پرونده است. در حقیقت پیام فیلم این است که هرکس که عدالت را فدای مصلحت نکرده است پیروز است. دقیقاً شخصیت دیگری که بهنوعی دیگر عدالت و حقیقت را فدا نمیکند عروس خانواده با بازی سارا بهرامی است.
نادمی درباره ارتباط تماشاگر با فیلم و موفقیت آن خاطرنشان ساخت: تماشاچی که امروز این فیلم را تماشا میکند و آن را به فروش خوبی میرساند از فیلمهای دیگر استقبال نمیکند و نکرده است. فیلمهای دادگاهی سالهای اخیر ما از بس روی موارد فقهی و حقوقی چون قصاص مانور دادند و هربار آن را به شکلی ساختند، در نهایت این موضوع دچار ابتذال شد. "علفزار"در نهایت اثری سرپا است که توانسته ایده خود را به خوبی بپروراند و نمایش دهد و بهطور شفاف نخواسته تا با زرق و برق مخاطب را جذب کند. البته فیلم شاهکار نیست و عوامل سازنده فیلم اکثراً موفقند.
او در پایان بیان کرد: اگر فیلم را بدون پیشداوری تماشا کنیم متوجه میشویم که شخصیت امیرحسین مقوم آرمانهای انقلاب است و فیلم در مسیر اپوزیسیون قرار ندارد. اگر ما احترام به انسان را یکی از آرمانهای این انقلاب و نظام بدانیم قطعاً این فیلم در حال پافشاری روی این موضوع است. عدالت یکی از گمشدههای امروز ما است که باید به سوی آن با رفع فساد با شتاب حرکت کنیم.
اطیابی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای شنیدن نقدها حاضر شد/ حذف چند سکانس تعادل ارزشی فیلم را از بین بردتعامل دوستانه فیلمساز و منتقد در پاتوق فیلم کوتاهشعیبی: شهید رضایینژاد برای ایجاد جهانی بهتر تلاش میکرد/ شفاه: شعیبی و زارعی با دلشان در فیلم بازی کردندانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سینما جشنواره فیلم فجر سینما فیلم های دادگاهی قصه اصلی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۹۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازداشت مروج کودکهمسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیباییاش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانوادهها هشدار داد که اجازه چنین برخوردهای سودجویانهای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
سرهنگ داود معظمی گودرزی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به انتشار ویدیویی از یک دختربچه در فضای مجازی و معرفی او به عنوان یک تازه عروس گفت: انتشار این ویدیو موجی از واکنش منفی افکار عمومی و به خصوص کاربران فضای مجازی و فعالان حوزه حقوق کودک را درپی داشت. در همین راستا نیز پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داد و ابتدا تیم رصد و پایش این پلیس مبدا اصلی انتشار این ویدیو را مورد شناسایی قرار دادند .
وی با بیان اینکه در بررسیهای انجام شده، مشخص شد که این ویدیو از سوی یک سالن زیبایی ضبط و منتشر شده است، گفت: در ادامه با پیگیریها و هماهنگیهای انجام شده، مدیر سالن زیبایی که ویدیوی مذکور را تولید و منتشر کرده بود به پلیس فتا تهران بزرگ شد.
معظمی گودرزی با بیان اینکه در جریان تحقیقات انجام شده، مشخص شد که موضوع ازدواج این کودک، سناریو تبلیغاتی مدیر این آرایشگاه برای جذب مشتری و دنبال کننده در اینستاگرام بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد، گفت: این زن پس از مواجهه با ماموران اعلام کرد که از عواقب کار خود بی اطلاع بوده و ضمن ابراز پشیمانی از عمل خود، گفت که دختربچه نوجوان فرزند یکی از مشتریان آرایشگاهش بود و چون قصد داشته اقدام به ایجاد تبلیغ در فضای مجازی کند، این کودک را به عنوان یک عروس معرفی و آرایش کرده است.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه برای این خانم به دلیل سوءاستفاده از کودکان و ... پروندهای تشکیل شد، گفت: صفحه اینستاگرامی مذکور نیز با دستورقضایی از دسترس خارج و متهم نیز به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا گردید .
وی ادامه داد: همچنین کارشناسان اداره مبارزه با جرائم علیه کودکان و بانوان پلیس فتا با والدین این کودک نیز ارتباط برقرار کرده و ضمن ارائه مشاورههای لازم به آنان تاکید کرد که صیانت از هویت و شخصیت فرزندنشان نیز برعهده آنان بوده و بی توجهی و هرگونه آسیب به آن موجب مجازات قانونی است.
معظمی گودرزی با هشدار به مردم و به خصوص کاربران فضای مجازی گفت: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین کنوانسیون حقوق کودک که کشورما نیز به آن پیوسته صراحتا هرگونه سوءاستفاده از کودکان و وارد کردن آسیب جسمی و روحی به وی را جرم انگاری کرده است. در همین راستا نیز پلیس فتا در عمل به قانون با چنین مواردی برخورد خواهد کرد. کما اینکه در گذشته نیز با موردی که پدری فرزندش را به بیان کلمات و انجام رفتارهای بزرگسالانه و حتی شرب خمر تشویق کرده و تصاویرش را در فضای مجازی منتشر کرده بود، برخورد کرد و در پروندهای دیگر نیز با والدین نوجوانی که برای جذب دنبال کننده فرزند خود را به رفتارهای غیراخلاقی و بی احترامی به مقام مادر تشویق کرده بودند، برخورد شد.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: لذا به افرادی که قصد دارند تا برای انجام تبلیغات، افزایش دنبال کننده یا هر موضوع دیگری اقدام به ساخت ویدیو یا انتشار تصاویر نا متعارف و نامناسب از کودکان کنند، هشدار میدهم که پلیس فتا با آنان برخورد خواهد کرد و والدین نیز باید بدانند که چنین اقدامات و رفتارهایی گرچه ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش دنبال کننده یا جلب شدن توجه به سوی فرزندنشان شود، اما در دراز مدت آثار مخرب فراوانی در روند شکل گیری شخصیت و شرایط روحی کودکان برجای خواهد گذاشت که جبران ناپذیر است.
انتهای پیام