جنایت و جنحه
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۴۲۱۷
به گزارش ایران آنلاین،نخستین ساخته کاظم دانشی به تهیه کنندگی بهرام رادان، درامی دادگاهی است که جسارت در پرداخت آن حساسیت برانگیز مینماید ترکیبی از سه قصه که به صورت موازی تعریف میشوند، تعدد کاراکترهای سه قصه اثر را جنجالی و شلوغ جلوه میدهد.
علفزار با فیلمنامه خوب و درعین حال پیچیده که البته حوصله مخاطب را سر نمی برد، داستانی از بزه کاری، خلاف و حتی مرگ کودکی که به صورت غیر عمد رخ می دهد، را با تسلط فیلمساز به صورت قرینه و موازی به گونه ای بازگو می کند که حس تعلیقی پر تنش ایجاد می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معمولا کار اول فیلمسازان تازه کار و جوان همیشه موفقیت آمیز جلوه میدهد، در اینجا نیز دانشی ورودی کوبنده و هیجان انگیز را تجربه می کند که مخاطب خود را تا آخر راضی نگه می دارد. به عبارتی در مسیر دشواری گام گذارده که اگر چنانچه اهمال یا بی توجهی نماید، حتما در کار بعدی با دشواری و گاه لبه پرتگاه مواجه می شود. دلیل آن نیز آشکار است زیرا سطح و انتظار مخاطب خود را در حد استانداردهای ایده آل بالا برده و در تجربه نوین خود توشه مسیر آینده اش را با برتری جویی باید حفظ کند.
علفزار یک درام دادگاهیست که بر پایه ماجراهای واقعی نوشته شده است. صرف نظر از داستان، عنصری که قابلیت بحث و برتری نسبت به خود قصه و افراد درگیر در فیلمنامه دارد نحوه تقسیم نقشها میان بازیگران و وجود کاراکتر اصلی بازپرس بشارت است که در راس همه آن ها قرار میگیرد و این غافلگیری بزرگ برای مخاطب بود که بعد از ده ها اثر کمدی کپی هم، این بازیگر (پژمان جمشیدی) برای اولین بار توانایی خود را در خلق بازی دراماتیک به نمایش گذارده است.
اکثر سکانسها با کشمکشهای کلاسی و حرف تحقیق و بازجویی و نیز توضیح از سوی متهمین چند پروندهای که فیلمنامه با آن سرو کار دارد، سپری می شود، از پلانهای خرد تا نماهای متوسط، دوربین از اتاقهای نیمه تاریک که به طرزی نمادین به سرنوشت آدمهایش اشاره میکند، اکثرا کادرهای تیره، تصاویری دلگیر کننده که مسیر دادرسیها را دنبال میکند که در دشوارانگاری و فرم منطبق با روایتهای اصلی و پیرنگهای آن در فضای تاریک و محصور نمایش داده می شود، این وسواس از انتخاب زاویه بندی و نوردهی به پلانها بر حس وظیفه شناسی و مهارت فیلمساز دلالت دارد.
عناصر پیش برنده درام اثر در سطوح پذیرشی و بینقص با حفظ نقاط عطف و قوت آنها، برای مخاطب باز تعریف میگردد. شخصیتهایی که پای عدالت و قضاوت کشانده شده کاملا واقعی هستند.
دانشی در روانشناسی شخصیتهایش به نحوی ماوای انسان جامعه مدار را روایت کرده است که مخاطب را راضی نگه دار، و از نمایش پلشتی و زشتیهایش دریغ کرده است.
اکثر نماهای پر جنب و جوش از شخصیت بازپرس بشارت، بزرگترین مزیت اثر در عرصه بازیگری جمشیدی را به رخ میکشد و هم اوست که بار سنگین اکت دراماتیک خود را پس از پشت سر گذراندن دست کم پانزده فیلم در نقش های تکراری و حتی کلافه کننده، در علفزار بر دوش میگیرد و با دقت و حوصله بر روی پرونده های محوله کار میکند، او به مرخصی نمیرود و ضیق وقت مانع از رفتنش به دکتر برای رسیدگی به سلامت خود نیز میشود اما علیرغم فضای خشن و جو دادگاه ها و کش و قوسهای اکثر ناخوشایند، فضای شغلیاش را دلپذیر و نمایشی میکند.
از آن جائی که کل سینما و فیلمسازی تقلید و بازسازی و دوباره سازی و غیره است، سبک و روش فیلمساز نیز متاثر از نمونههای خارجی، تدوین موازی و همسو کردن سه چهار ماجرا با هم بدون از دست دادن دیگری با درخشش به نظر مینماید.
زیرا تقلید صحیح بلامانع بوده و اساسا سینما تقلید است و در اینجا با فرض تک خطی بودن قصهها، تکنیک نگارشی فیلمنامه خوب عمل کرده است. بازپرس بشارت در رویارویی دیگر کاراکترها در هنگامه تصمیم گیری و بحران بروکراسی موجود در اینجور عرصهها بر وجدان و وظیفه شناسی تکیه میکند. او با آدمهای بسیاری سر وکله زده و کار دارد یکیشان زنی است که قربانی شده و تقریبا با مشکل مواجه است یا مانند جائی که مافوق وی از او میخواهد از ادامه تحقیق دست کشیده و به مرخصی برود، شاید اقتضای شرایط و مصلحت اندیشی باعث این درخواست باشد.
علفزار از زمره فیلمهای خوب اما شاید محدود مخاطب باشد که تولید آن به دلیل تمی که دارد جسارت طلبی تلقی شود اما نه صرفا به دلیل احتمال عبور از مسیری، بلکه به علت دشواری کار و حساسیت برانگیزی که میتواند جسارت و شجاعت توامان که دانشی با توفیق از عهده برآمده است؛ تلقی شود.
انتهای پیام/
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۴۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیکتر میشود
برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی برای مخاطب دارد و تلاش بر این است که مطالبات شهروندان تهرانی در آن بررسی، تشریح و پیگیری شود. مجتبی احمدی تهیه کننده تهران ۲۰ درباره این برنامه گفت: اینکه توانستیم بعد از سالها تلاش در چهار سال اخیر بیش از همیشه اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم بسیار خوب است.
او ادامه داد: در حفظ ماموریت برنامه با تلاش همه همکارانم در سالهای اخیر به روندی رو به جلو در پیگیری خواستههای ساکنان استان تهران دست پیدا کردیم که به نظر اتفاق مهمی است.
وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته بخش هشتگ تهران ۲۰ را فعال کردیم که محصول آن ارتباط تصویری با مخاطب بود و عملاً با باور اینکه برنامه میتواند در نمایش خواستههای مردم سهمی داشته باشد و آن را از طریق مسئولین مرتبط پیگیری کند هم استانیها را بر آن داشت که با امیدواری نسبت به ارسال ویدیویی از خواستههایشان در بخش هشتگ تهران ۲۰ با ما همراه شوند و تلاش برنامه هم بر این بود که با پخش ویدیوهای ارسالی مردم و روی خط آوردن و یا حتی در میز گفتگوی تهران ۲۰ به نقد و بررسی نشاندن آن موضوع، نسبت به نتیجه خواسته مخاطب اقدامی موثر داشته باشد.
احمدی درباره تغییرات فصل جدید توضیح داد: در فصل جدید تیم خبری برنامه تهران ۲۰ فعالتر از گذشته عمل میکند و با افتتاح روزنامه تهران ۲۰ که در حقیقت انعکاس تمام اخبار روز تهران و تحلیل و بررسی نقل قولهای مرتبط با موضوع روز است فرصتی را ایجاد کردهایم که در درباره موضوع هر شب جدا از نظر مهمان حاضر، نقل قولهای مرتبط و البته موافقین و مخالفین را از طریق روزنامه به مخاطب منعکس کنیم تا ضمن پربارتر ساختن میز تحلیل، از یک طرفه به قاضی رفتن در هر موضوعی خودداری کرده و فرصت را برای افراد مختلف مرتبط با سوژه و سناریوی موضوع اتاق فکر پیش ببریم.
وی فزود: در واقع اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ در فصل جدید جدا از تامین محتوای مورد نیاز برنامه به دنبال رصد اخبار و انعکاس آن در کنار میز اصلی برنامه است و عملاً این اتفاق فرصت را ایجاد کرده است که مخاطب از زوایای مختلف در خصوص یک موضوع مطلع باشد و البته تا حدودی با دیدن برنامه تهران ۲۰ از اخبار و اتفاقات روز جامعه به ویژه اتفاقات استان تهران آگاه شود.
احمدی درخصوص دیگر ابعاد برنامه تهران ۲۰ عنوان کرد: همانطور که در گفتگوهای قبلی عرض کردم برنامه تهران ۲۰ جدا از ماموریتهایش در خصوص اتفاقات روز شهر تهران و استان تهران و واکنش به موقع در خصوص اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال این است که بتواند پروندههای ثابت روی میز را مدام پیگیری کند و محصول آن را به شکل مستمر در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.
این تهیه کننده ادامه داد: پروندههای مرتبط با ترافیک تهران، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، ساختمانهای نا ایمن، هزینههای مسکن، دلار و طلا، قیمت کالاهای اساسی و ... در کنداکتور ثابت محتوای برنامه جای دارند و با توجه به درخواست مخاطبان مدام تلاش داریم با اطلاع رسانی و تحلیل به موقع شهروندان و هم استانیهای عزیز را از وضعیت موجود و پیشرفتهای پیش رو مطلع کنیم.
او در پایان تصریح کرد: در فصل پیش روی تهران ۲۰ به دنبال تغییراتی اساسیتر با تغییر دکور و فرم و محتوای برنامه هستیم که به موقع در این خصوص نیز توضیح میدهیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون